Problém parkování ve městě

17.7.2018

Parkování v Jínově uliciV poslední době se ve městě hodně diskutuje o parkování v lokalitě u lázní. Dostáváme podněty od lidí, jak situaci řešit. Zkusím se proto k problému vyjádřit.

 

 

Parkování v ulicích Husova, Jínova, Macharova, Tyršova a Rašínova řešíme zhruba 10 let. Mě problém tíží o to více, že v Husově ulici bydlím. Vadí mně nejen zhoršená průjezdnost těchto ulic, ale i poškozování veřejné zeleně. Proto jsme třeba do Husovy ulice umístili značku zákaz zastavení (je ale zbytečná, protože v obousměrné ulici musí zůstat 6 m široký průjezd, jinak jde o porušení dopravních předpisů) a na její konec na zeleň mezi chodníky a silnici velké květníky, aby se zde nedalo zaparkovat. Často voláme Policii ČR, posíláme jí fotografie nesprávně zaparkovaných vozidel, za stěrače jsme dávali upozornění, často s lidmi pokoušejícími se zde zaparkovat mluvíme. Bohužel problém je v tom, že klienti lázní se mění a noví a noví se pokouší někde zaparkovat. Situace se výrazně zhoršila v poslední době. Konkrétně 12. a 13. července zde Policie ČR na náš podnět rozdala několik výzev k dostavení se na Policii ČR a podání vysvětlení (SPZ většiny nesprávně a řeknu „drze" zaparkovaných vozidel začínala písmenem A...).

Protože jde především o zaměstnance (ti mají parkoviště u Stromu života zdarma) a klienty lázní, jednáme s vedením lázní. Na posledním jednání nám bylo přislíbeno, že zintenzivní jednání se zaměstnanci a klienty, aby parkovali na parkovišti u Stromu života.

Často slyším od lidí různé rady, jak problém s parkováním vyřešit. Např.: Parkoviště u Stromu života by mělo být pro klienty lázní zdarma. Navštívil jsem hodně lázní v České republice i v zahraničí a nikde jsem nezažil, že by parkoviště u lázní bylo zdarma. Většinou je u hotelu několik míst, kde může klient na nezbytně nutnou dobu zastavit, ubytovat se a přenést zavazadla. Na recepci ho hned upozorní, že auto musí zaparkovat na parkovišti (často i poměrně vzdáleném), opíší si SPZ a klient zaplatí za parkování. Cena se pohybuje mezi 50 až 100 Kč za den, takže parkoviště u Stromu života s týdenní sazbou 400 Kč není nic výjimečného. Takto to funguje např. ve Františkových Lázních, Teplicích nad Bečvou, Velkých Losinách, Jáchymově...

Dále občas slyším, že by lázně měly postavit další parkoviště. Jsem přesvědčen, že nové parkoviště není potřebné, neboť parkoviště u Stromu života má dostatečnou kapacitu a je jen potřeba, aby na něm klienti lázní skutečně parkovali.

Další rada: Dejte do inkriminovaných ulic parkovací automaty. To v současném systému obousměrných ulic nejde, protože každý, kdo v nich zaparkuje, porušuje dopravní předpisy (musí zachovat 6 metrů široký průjezd - viz. výše).

Další - policie by zde měla procházet a pokutovat každý den. To bohužel nejde, neboť policisté z obvodního oddělení v Nové Pace mají spoustu jiných povinností a nemohou řešit jen parkování u bělohradských lázní. Musím ale říct, že pokaždé, když jsem na Policii ČR zavolal, problém řešili. Někdy se zpožděním, ale vždy do Bělohradu přijeli.

Další návrh - vytvořte v Bělohradě městskou policii. Fungující městská policie by zřejmě pomohla vyřešit problém s parkováním, ale stála by nás vysoké finanční prostředky a města spíše městské policie ruší (viz. Nová Paka). My využíváme bezpečností agenturu a ta se nyní zaměří právě na parkování. Uskutečnili jsme už také jednání s městem Hořice o uzavření veřejnoprávní smlouvy, aby k nám jejich městská policie jezdila. V minulosti jsme měli takovou smlouvu s Městskou policií v Nové Pace, ale řada našich občanů dostala pokutu (např. za rychlou jízdu u škol nebo v Lázeňské ulici nebo za nesprávné parkování) a tuto spolupráci naopak kritizovala.

A jak problém vyřešit? Základem by mělo být respektování dopravních pravidel ze strany řidičů. To bohužel není a prevence nestačí, takže musí přijít větší represe ve formě pokut. Tak jsme se už domluvili s Policií ČR. Dotkne se to ale i místních občanů v těchto ulicích bydlících (např. každé zaparkované auto v Rašínově ulici porušuje pravidla), protože policie nemůže řešit jen někoho. Ve spolupráci s bezpečností agenturou rozšíříme i prevenci (upozornění za stěrači, jednání s řidiči) a věřím, že pomůžou i recepční v lázních posíláním klientů na parkoviště u Stromu života. Z dlouhodobého hlediska vidíme řešení v tom, že město zjednosměrní ulice v lokalitě zhruba mezi Javorkou a lázněmi a umožníme v nich parkování s vyhrazením míst pro rezidenty. Tomuto kroku musí ale předcházet zpracování dopravního generelu a vymyšlení systému jednosměrných ulic. Samozřejmě to bude spojeno se stavebními úpravami komunikací a čekám, že se tento krok nebude příliš líbit občanům, kteří v této lokalitě bydlí. Ale v řadě měst podobný systém zavedli a funguje a jednosměrná ulice vyřešila i problémy v jižní části Třetí strany u bývalé pošty (šíře jízdního pruhu je 3 metry).

Jinak problém s parkováním netíží jen naše město, ale řeší ho většina měst, velké problémy jsou kolem nemocnic (v Jičíně, Náchodě atd.). Znovu podotýkám, že základem řešení je kázeň řidičů a respektování dopravních pravidel.

Ing. Pavel Šubr - starosta města

zpět


Město Kultura a sport Úřad Menu město kultura a sport úřad město kultura a sport úřad
česky  english  german

pokročilé vyhledávání 
Lázně Bělohrad